Popularne powiedzenie mówi, że „jak cię widzą, tak cię piszą”. Jego sens świetnie odnosi się do wizerunku firm i marek, których sukces w dużej mierze jest uzależniony od tego, w jaki sposób są postrzegane i odbierane przez odbiorców docelowych. Jednym ze sposobów na stworzenie pożądanego, zgodnego z oczekiwaniami wizerunku jest identyfikacja wizualna firmy, na którą składa się kilka elementów wspólnie tworzących system identyfikacji wizualnej.
Czym jest identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna firmy to w dużym uproszczeniu system znaków graficznych, kolorystycznych i komunikacyjnych, które odróżniają jedną firmę lub markę od pozostałych podmiotów działających w tej samej branży. Znaki te sprawiają, że klient już na pierwszy rzut oka jest w stanie stwierdzić, że ma przed oczami ofertę konkretnej marki. Co więcej, identyfikacja wizualna firmy budzi w nim określone skojarzenia, które powinny być maksymalnie jak najbardziej pozytywne, aby można było mówić o sukcesie w procesie budowania wizerunku biznesowego firmy.
Identyfikacja wizualna firmy powinna być perfekcyjnie dopasowana do całości jej wizerunku, być spójna z jej działaniami i określonym systemem komunikacji przyjętym na początkowym etapie działalności. System identyfikacji wizualnej tworzy kilka podstawowych elementów, wśród których każdy jest równie istotny, co pozostałe. Należy do nich: nazwa firmy, logo, logotyp, kolory firmowe, typografia (czcionki), wzornictwo oraz zasady kreacji (np. zdjęcia, wizualizacje, infografiki itp.). Wszystkie elementy składające się na system identyfikacji wizualnej muszą być spójne, przemyślane oraz zebrane w księdze identyfikacji wizualnej – dokumencie zawierającym cały system identyfikacji wizualnej marki wraz z projektami poszczególnych materiałów reklamowych oraz szczegółowo opisanymi zasadami ich prawidłowego wykorzystywania.
Dlaczego identyfikacja wizualna firmy jest tak istotna?
Można śmiało powiedzieć, że każda firma potrzebuje identyfikacji wizualnej. Dzięki niej możliwe jest bowiem wyróżnienie marki na tle konkurencji oraz jak najatrakcyjniejsze pod względem wizualnym zaprezentowanie jej działalności odbiorcom docelowym. Identyfikacja wizualna firmy pozwala ponadto skutecznie budować zaufanie, stworzyć w oczach i świadomości klientów przyjazny obraz firmy oraz złożyć im swoistą obietnicę jakości i spełnienia oczekiwań. Dzięki prawidłowo opracowanemu systemowi identyfikacji wizualnej możliwe jest także zyskanie pewności, że marka stanie się rozpoznawalna, a co za tym idzie, będzie mogła dalej się rozwijać i systematycznie zwiększać zyski ze sprzedaży swoich produktów lub usług.
Aby było możliwe osiągnięcie powyższych celów, wszystkie elementy identyfikacji wizualnej muszą być dopasowane do charakteru prowadzonej działalności, unikalne, przejrzyste oraz zgodne z aktualnymi standardami. Dużym atutem jest także ich łatwość do zapamiętania oraz dobra zapadalność w pamięć. Oprócz tego, poszczególne elementy systemu identyfikacji wizualnej powinny budzić wyłącznie pozytywne skojarzenia, które będą zgodne z polityką firmy oraz specyfiką jej branży i charakterem prowadzonej działalności.