Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że pierwsze domeny powstały w 1985 roku. Polskie początki domen internetowych sięgają lat dziewięćdziesiątych, a ich rozwój zawdzięczać można ośrodkom akademickim. Artykuł przedstawia historię (wcale nie aż tak krótką) domen internetowych.
Pierwsze domeny na świecie i w Polsce
Na wstępie warto zdefiniować, czym jest domena internetowa. Można uznać, że jest to adres unikalny, pod którym zostaje umieszczona strona, blog lub sklep internetowy. Każda domena jest wyjątkowa, ponieważ nie istnieją dwie takie same. Początki domen internetowych sięgają momentu, gdy powstał DNS, czyli System Nazw Domenowych, co jest datowane na 1984 rok. Pierwszą domeną, która powstała była Nordu.net, natomiast w 1985 roku powstała komercyjna domena o nazwie symbolics.com. Warto zaznaczyć, że domeny takich firm jak Xerox, Apple oraz Microsoft, także powstały w drugiej połowie lat osiemdziesiątych. Trudno stwierdzić, która polska domena została zarejestrowana jako pierwsza, jednak uznaje się, że jeśli chodzi o adres typowo biznesowy, to był to computerland.pl z 1994 roku. Warto zaznaczyć, że sama końcówka „pl” pojawiła się dopiero w 1990 roku, a więc już po okresie transformacji w Polsce. W podobnym okresie została zniesiona blokada ze strony Stanów Zjednoczonych i w 1991 roku Polska została oficjalnie połączona z Internetem. To właśnie w tamtym okresie rozpoczęła się era cyfryzacji oraz ogromny skok technologiczny. Oczywiście wraz z kolejnymi latami pojawiało się coraz więcej różnych rozszerzeń i przykładowo w 2001 roku możliwa była rejestracja stron z końcówką „biz”, natomiast w po 2005 roku pojawiły się strony „eu”. Liczba domen rośnie z roku na rok, a za dobry przykład mogą posłużyć te strony z końcówką „pl”. W 2003 roku takich domen było mniej niż 300 tysięcy, a obecnie są to około 3 miliony. Warto dodać, że jeszcze do 1995 roku, można było rejestrować domeny darmowo, jednak później wprowadzone zostały opłaty roczne lub miesięczne. Zmiana ta wiązała się przede wszystkim z postępem technologicznym, a także z tym, że coraz więcej osób decydowało się na założenie swojej strony internetowej.
Współczesne trendy
Obecnie każda szanująca się firma musi posiadać swoją domenę. Co więcej, w siłę rośnie także rynek wtórny. Przykładowo, w 2015 roku domena Porno została sprzedana dziewięć milionów dolarów. Oczywiście, w Polsce ceny na rynku wtórnym są niższe, jednak za znane domeny trzeba zapłacić kilkaset tysięcy złotych. W ciągu 35 lat wiele zmieniło się, ponieważ obecnie możliwe jest nawet używanie polskich znaków w nazwach domen (chociaż jest to rzadko stosowane ze względu na przyzwyczajenie oraz możliwość kontaktu z klientami zagranicznymi). Z drugiej strony, wraz z rozwojem Internetu, domen jest coraz mniej, a to sprzyja rozwojowi rynku wtórnego oraz wyższym cenom oraz tworzeniu zupełnie nowych końcówek.